piaenkees.reismee.nl

La Fortuna en reis naar Monteverde

Zondag 18 januari vervolg

Na het inchecken in het hotel en uitladen van de auto maken we een ritje in de omgeving. Bedoeling is om naar het nationaal natuurpark La Fortuna te gaan. Hier kunnen wandelingen gemaakt worden rondom de 1633 meter hoge vulkaan La Fortuna. De vulkaan is vanaf 2010 “slapend”. Er komt geen lava meer uit de krater, wel af en toe een rookpluim. Deze dag worden we verwend met mooi weer, helder en een zonnetje. Hierdoor is ook de vulkaan goed te zien en dat is niet zo vaak het geval, tenminste dat hebben we gelezen. Eerst rijden we een stukje door naar het Lake Arenal. Dit is het grootste kunstmatig aangelegde meer van Midden Amerika. Het is zondag en dat is te merken aan de drukte. Veel lokale bevolking parkeert de auto op de dam (dit is gewoon een doorgaande weg, zoals bijv. de Brouwersdam) en sommigen leggen op de weg gewoon een kleed neer en zijn gezellig aan het picknicken met de hele familie. Kortom, het is heel gezellig. Onderweg is steeds de vulkaan in beeld, steeds wisselend van aanblik door de laaghangende wolken die komen en gaan. Het is een prachtig gezicht. We rijden ook nog naar een uitzichtpunt waar we over een hangbrug kunnen lopen. Als we hier zijn stopt er een bus en wordt een lading Amerikanen losgelaten. Allemaal plassen, foto’s maken en misschien ook nog de hangbrug op. Of dat zo is maken we niet mee, we vertrekken hier weer snel, snel, snel ………..

Inmiddels is het al wat later in de middag en besluiten we om de volgende dag naar het nationaal natuurpark te gaan. We gaan eerst een biertje halen in de bar van het hotel, want het is happy hour en wij zuinige nederlanders laten dat niet aan onze neus voorbijgaan, 2 voor de prijs van 1! Dat denken meer mensen ………. we zijn de enige gasten, wat een gezellige tent is dit zeg. Dan maar door naar het dorp La Fortuna voor een hapje. Dit is een drukke weg waar hard wordt gereden. We zijn zo aan het zoeken naar een leuke tent, dat we een éénrichting verkeersbord over het hoofd zien. Pas als we allerlei alarmbellen en toeters horen en lichtsignalen zien, hebben we door dat dit voor ons is bedoeld. Gelukkig niets gebeurd en ook geen policia in de buurt J

’s Nachts horen we het al en ook als we wakker worden ’s ochtends, regen, regen, regen, etc. De vulkaan is totaal buiten beeld dus heeft het geen zin om er naartoe te rijden. We zijn blij dat we al mooie foto’s van de vulkaan hebben gemaakt. Nu op zoek naar een waterval in de buurt. Het duurt even voordat we het gevonden hebben maar het is prachtig. Zo’n 500 treden naar beneden met onderweg steeds een mooi uitzicht. Jammer dat we hier precies samen zijn met een groepje Chinese jongeren, die een hoop kabaal maken. Als bejaarden doen wij het maar ff rustig aan, vervolgens zien we ze niet meer. Wel veel regen, heeeeel veeeeel regen!! En dat duurt de hele dag. Dan maar terug naar het hotel en in het thermische heetwaterbad. Het water hiervan wordt verwarmd door de vulkaan en schijnt erg gezond te zijn. In ieder geval is het lekker warm. Nogmaals proberen we het happy hour (weer de enige gasten) en dan wagen we ons weer naar het stadje voor een hapje. En dan zit ons verblijf in La Fortuna er alweer op. We vinden het niet zo erg, want het is een erg drukke en toeristische omgeving en dat waren we niet meer gewend de afgelopen twee weken.

Dinsdag 20 januari, op naar onze volgende stop, Monteverde.

Volgens de organisator van onze reis zullen we vandaag 3,5 uur moeten rijden en een gedeelte van 34 km is een half onverharde weg vol kuilen en rotsen, waar we 2 uur over gaan doen. Dat blijkt achteraf best mee te vallen, natuurlijk zijn er kuilen en stenen maar naar het noorden was het veel heftiger. Het is weer een mooi landschap waar we doorheen rijden. Steeds meer wordt het een landbouwachtig gebied met koeien, we zien zelfs de Nederlandse blaarkoppen, en onderweg komen we ook langs een geitenfokkerij waar kaas en melk te koop is. Ook is het mooi glooiend met groene heuvels. Steeds meer laat de zon zich zien en wordt de lucht blauwer. Duidelijk is te zien dat hier een scheiding is van twee weersystemen. Vanuit het oosten (Caribisch) worden de wolken over de bergen gestuwd om vervolgens op te lossen wanneer ze tegen de westelijke stroming (Pacific) botsen. Dit gaat gepaard met een harde wind waar we vannacht lekker bij zullen slapen. Voor het eerst in 2,5 week hebben we onze fleecetruien aan en sokken, we zitten hier behoorlijk hoog in de bergen. Ca. 14.00 uur arriveren we bij Casa Batsu waar we de komende twee nachten zullen verblijven. Het is weer een gezellig kleinschalig B&B, er zijn in totaal 3 kamers. Ontvangst door Carlos en zijn vrouw, de eigenaars. De B&B is gemaakt op het stuk land en in de oude boerderij van de schoonouders van Carlos. Ook hier weer een prachtige tuin waar we deze middag nog een wandeling maken. Aan onze kamer zit een soort kleine serre met een tafel, twee stoeltjes en een hangmat. Morgen vroeg uit de veren voor een wandeling in weer een nationaal park, Monteverde, een nevelwoud. Hierover meer in ons volgende verhaal.

Inge

hopelijk breekt nu voor jullie vaker de zon door, regen zullen jullie nu wel genoeg gezien hebben!
En doe voorzichtig met het zoeken naar eettentjes, geen verkeersborden meer over het hoofd zien, want die zijn ook bekangrijk! Is het hier wat rustiger?
Groetjes Jop en Inge.